DOFINANSOWANIE DO ENERGII ELEKTRYCZNEJ DLA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ KORZYSTAJĄCYCH Z KONCENTRATORA TLENU LUB RESPIRATORA – Obszar E programu Aktywny Samorząd
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Żaganiu informuje, iż od dnia 28 października do dnia 30 listopada 2024r. realizowany jest pierwszy termin naboru wniosków o dofinansowanie ze środków PFRON do energii elektrycznej dla osób z niepełnosprawnością korzystających z koncentratora tlenu lub respiratora – Obszar E programu „Aktywny Samorząd”
Adresatem wsparcia jest osoba posiadająca stopień niepełnosprawności, a w przypadku osób do 16 roku życia – orzeczenie o niepełnosprawności, która korzysta z tych urządzeń w ramach świadczenia udzielanego przez ośrodek domowego leczenia tlenem lub ośrodek wentylacji domowej, czyli będąca pod opieką zespołu długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni, ośrodka albo zespołu domowego leczenia tlenem.
Wsparcie ze środków PFRON w ramach zadania wyniesie: 100 zł miesięcznie, a okres objęty refundacją kosztów opłaty za energię w ramach jednego wniosku nie będzie dłuższy niż 6 miesięcy i krótszy niż 3 miesiące. Refundacja może obejmować koszty poniesione po 1 lipca 2024r. Program nie przewiduje wkładu własnego.
Kto jest Wnioskodawcą, kto może złożyć wniosek?
Wniosek możesz złożyć:
- we własnym imieniu – gdy jesteś pełnoletni i masz zdolność do czynności prawnych,
- w imieniu i na rzecz osoby niepełnoletniej – gdy jesteś rodzicem lub opiekunem prawnym tej osoby,
- w imieniu i na rzecz osoby pełnoletniej nie posiadającej zdolności do czynności prawnych – gdy jesteś opiekunem prawnym tej osoby,
- w imieniu osoby udzielającej Ci pełnomocnictwa (notarialnego lub zwykłej formie pisemnej – wzór takiego pełnomocnictwa znajdziesz pod adresem: Pełnomocnictwa w SOW w zwykłej formie pisemnej – portal informacyjny SOW (pfron.org.pl)).
Gdzie złożyć wniosek?
- W Systemie Obsługi Wsparcia finansowanego ze środków PFRON (SOW): https://sow.pfron.org.pl/
- W systemie SOW znajdziesz różne formy pomocy przy wyplenianiu wniosku: pomoc kontekstową, bezpłatną infolinię, mobilnego asystenta, możliwość wykorzystania wprowadzonych danych w przyszłości – w trakcie aplikowania o kolejne wsparcie itd.
W przypadku pytań dotyczących korzystania z systemu SOW, zapraszamy do kontaktu telefonicznego i mailowego:
- bezpłatna infolinia dostępna w dni robocze w godzinach 9.00 – 17.00 numer 800 889 777 lub/
- sow@pfron.org.pl
Wniosek musi być przez Ciebie podpisany!
- z użyciem podpisu elektronicznego,
- za pomocą profilu zaufanego/tymczasowego profilu zaufanego,
- w przypadku wykluczenia cyfrowego możesz wypełnić wniosek, podpisać oraz przekazać w wersji papierowej do Realizatora programu.
Wnioskodawca zobowiązany jest do:
- Wskazania we wniosku okresu objętego refundacją kosztów opłaty za energię, przy czym okres nie może być dłuży niż 6 miesięcy i krótszy niż 3 miesiące;
- Wskazania numeru rachunku bankowego wnioskodawcy, na który zostaną przekazane środki PFRON,
- Załączenia do wniosku zaświadczenia potwierdzającego korzystanie ze świadczenia w ramach ośrodka leczenia tlenem lub ośrodka wentylacji domowej, zgodnie ze wzorem określonym w SOW;
- Załączenia do wniosku orzeczenia o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenia równoważnego albo orzeczenia o niepełnosprawności (osoby do 16 roku życia);
- Złożenia we wniosku oświadczenia o :
- uzyskaniu pozytywnej kwalifikacji do leczenia z wykorzystaniem koncentratora tlenu lub respiratora, która odbywa się w szpitalu lub w ośrodku domowego leczenia tlenem;
- użytkowania koncentratora tlenu lub respiratora w okresie, za który przysługuje dodatek;
- zgodności ze stanem faktycznym informacji i danych zawartych w złożonych oświadczeniach i zaświadczeniach, bądź innych dokumentach stanowiących podstawę przyznania dodatku;
- wyrażenia zgody na weryfikację zgodności ze stanem faktycznym złożonych oświadczeń lub na oględziny urządzenia w miejscu zamieszkania lub z wykorzystaniem instrumentów kontroli pozwalającej na uzyskiwanie informacji na odległość ( w kontaktach telefonicznych lub on-line)
- przyjęciu do wiadomości i stosowania, ze złożenie we wniosku oświadczenia lub zaświadczenia niezgodnego ze stanem faktycznym eliminuje wniosek z dalszego rozpatrywania, a ujawnienie w toku kontroli niezgodności ze stanem faktycznym danych zawartych w dokumentach , stanowiących podstawę przyznania dodatku skutkuje koniecznością zwrotu wypłaconego dodatku i naliczonych odsetek
- przyjęciu do wiadomości i stosowania, że w przypadku konieczności zwrotu wypłaconego dodatku, odsetek nie nalicza się jedynie w przypadku, gdy wystąpienie okoliczności powodujących obowiązek zwrotu środków było niezależne od wnioskodawcy;
- zobowiązanie się do zwrotu wypłaconego dodatku i naliczonych odsetek.
Druki wniosków są dostępne w formie elektronicznej w systemie SOW.
Przed złożeniem wniosku: sprawdź zaświadczenie potwierdzające korzystanie z respiratora lub koncentratora tlenu!
Pamiętaj, że to podstawa do wypłaty dodatku w ramach Twojego wnioski. Sprawdź czy wypełnione zaświadczenie zawiera wszystkie dane i czy zostało poprawnie podpisane.
Zaświadczenie może być:
- podpisane (wraz z pieczątką imienną) przez lekarza lub lekarza specjalistę lub fizjoterapeutę lub pielęgniarkę z zespołu realizującego świadczenie długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/zespołu domowego leczenia tlenem,
lub
- opieczętowane przez świadczeniodawcę (placówkę medyczną, która realizuje dla Ciebie opiekę domową) i podpisane przez osobę upoważnioną przez tę placówkę
Zasady udzielania pomocy w ramach programu Aktywny Samorząd, obszar E – dostępne również w załączonych dokumentach programowych.
Szczegółowe informacje dla osób zainteresowanych otrzymaniem dodatku zostały również przygotowane na portalu gov.pl: https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-dodatek-na-pokrycie-kosztow-energii-elektrycznej-w-zwiazku-z-uzytkowaniem-koncentratora-tlenu-lub-respiratora oraz na stronie www.pfron.org.pl.